Airline review: Aegean Airlines, clasa economică pe rutele București – Atena și Atena – Heraklion

1225 views

“Karameles parakalo?” este întrebare cu care se adresează stewardesele la trecerea prin cabină, imediat după ce toți pasagerii și-au ocupat locul la bord, în timp ce îți întind un coșuleț plin de bombonele.

Eu le păstrez pentru aterizare – uneori mi se mai înfundă urechile și o bomboană în timpul coborârii previne acest lucru.

Așa te întâmpină Aegean Airlines, compania aeriană care a fost de șapte ori în opt ani cea mai bună companie aeriană regională din Europa și în tot acest timp s-a plimbat între poziția a patra și a doua a clasamentului celor mai bune companii regionale din lume, conform Skytrax.*

Aegean operează zboruri din București către Atena (direct), dar oferă și posibilitatea de a călatori via Atena spre insulele grecești sau alte destinații (din Europa sau Orientul Mijlociu).

Am avut peste 30 de zboruri dus-întors numai în ultimii treii ani cu Aegean – pe ruta București-Atena, pe rute interne (în Grecia) sau alte destinații din rețeaua companiei – și acum îți spun mai jos tot ce trebuie să ști despre o companie aeriană de top!

 

Aegean, te cunosc de 10 ani!

Primul zbor cu Aegean Airlines l-am făcut pe la începutul lui 2007, când trebuia să ajung la Napoli și doream cu orice chip să testez atât serviciile companiei elene, cât și ale unei companii italiene – FlyOne (înghițită un an mai târziu de Alitalia). Așadar, aveam un itinerariu interesant: București – Atena – Napoli și retur.

Au trecut de atunci 10 ani. În acest timp s-au întâmplat multe. Aegean a ieșit la un moment dat de pe piața românească, datorită unei competiții acerbe – pe aceași rută operau și Tarom și Olympic Air. Ulterior, a revenit pe ruta București – Atena, dar indirect, printr-o achiziție, cea a companiei de stat elene Olympic Air, tranzacție despre care am scris în urmă cu 3 ani.

În ultimii trei ani am avut ocazia să zbor foarte des cu Aegean Airlines spre Atena și spre unele insule grecești (via Atena), ajungând la zece zboruri dus-întors cu această companie numai în 2016, lucru care mă aduce mai aproape de statusul Gold al programului de fidelizare al companiei!

Și, datorită serviciilor foarte bune și a performanțelor “on time” (a respectării orarului de zbor), am ales să zbor cu Aegean inclusiv pentru destinații “de conexiune” din Europa – Bordeaux și Londra, iar anul acesta voi completa lista destinațiilor în care ajung via Atena.

Servicii incluse și contra cost

Aegean Airlines este ceea ce numim “companie de linie” sau “tradițională”ce operează majoritatea zborurilor cu aeronave configurate în două clase: Business și Economy.

Pentru clasa economică, compania oferă două tarife: GoLight și GoFlex. 

GoLight este răspunsul companiei la modelul aplicat de companiile low-cost și este un tarif mai restrictiv, dar mai accesibil:

  • include bagaj de mână – maxim 8kg, iar ca dimensiuni sunt acceptate și trollerele mici
  • include catering la bord (vezi mai jos, în articol detalii)
  • nu include bagaj de cală – acesta se achită separat, 20€ sau 27€/bagaj de 23kg pe ruta București-Atena (tariful diferă în funcție de sezon) / pe rutele mai lungi, spre Europa de Vest, tariful ajunge la 30€/40€ per bagaj. Dacă zburați via Atena spre insulele grecești, costul bagajului este identic cu cel până la Atena, per sens!
  • permite modificări (schimbarea zilei de călătorie) cu penalizare fixă de 40 euro + orice diferență de tarif între cel achitat inițial și cel disponibil la momentul modificării

GoFlex este un tarif care, așa cum îi spune și numele, oferă ceva mai multă flexibilitate:

  • include bagaj de mână – maxim 8kg, iar ca dimensiuni sunt acceptate și trollerele mici
  • include catering la bord (vezi mai jos, în articol detalii)
  • include bagaj de cală – 23kg
  • permite modificări nelimitate fără penalizare, dar se va achita orice diferență de tarif între cel achitat inițial și cel disponibil la momentul modificării

Un lucru bun la Aegean este că vinde biletele precum companiile low cost, în regim de tarif doar dus (one way), majoritatea companiilor de linie obligându-te să achiziționezi un bilet dus-întors pentru a beneficia de un tarif bun.

Zborul București – Atena (short haul, internațional)

Pe această rută, compania operează în prezent 8 zboruri pe săptămână, iar din 27 martie 2017 (debutul orarului de vară) va crește numărul la 10 pe săptămână, după cum urmează:

A3 961 București (OTP) 1040 → Atena (ATH) 1215 / luni – sâmbătă
A3 963 București (OTP) 2045 → Atena (ATH) 2215 / joi, vineri și duminică
A3 963 București (OTP) 2050 → Atena (ATH) 2220 / marțea

 

A3 960 Atena (ATH) 0825 → București (OTP) 1000 / luni – sâmbătă
A3 962 Atena (ATH) 1825  → București (OTP) 2000 / joi, vineri și duminică
A3 962 Atena (ATH) 1830 → București (OTP) 2005 / marțea

 

Aeronavele

Pe ruta această rută Aegean operează acum doar cu aeronave Airbus 320 cu șase scaune pe rând (3-3 / ABC și DEF), configurate astfel:

  • rândurile 1-3 – clasa Business, 12 locuri (locul din mijloc este blocat, deci sunt 4 pasageri per rând)
  • rândurile 4-30 – clasa Economy, 156 locuri (rândul 13 nu există, se face trecerea de la 12 la 14! 🙂 )

Scaunele de la fereastră sunt A și F!

În trecut, compania a mai operat și cu aeronave puțin mai mici, Airbus 319 în unele zile, când numărul de pasageri era mai scăzut.

Aegean este una dintre companiile cu cele mai tinere flote din Europa, cu o medie de vârstă de 8,2 ani – foarte multe aeronave cu vârsta sub doi ani și puține avioane mai “bătrâne” de 9 ani!

De exemplu, ultimul meu zbor recent dus-întors pe ruta București – Atena a avut loc la începutul lui decembrie 2016. La dus am zburat cu un Airbus 320 cu winglets, nou-nouț (care avea câteva luni de când ieșise din fabrică) înregistrat SX-DGZ, iar la retur cu un Airbus 320 mai “bătrânior”, cu 9 ani de activitate în aer!

Mai jos, detalii despre zborul de dus operat cu un “baby” Airbus 320 🙂 .

airclicks-aegean-airlines-review-otp-ATH-A3961

Durata medie a zborului este undeva între 1h10min și 1h25minute, deci un zbor scurt dat fiind dată distanța de aproximativ 750km între cele două capitale.

 

Check-in

Aegean este una dintre puținele companii aeriene care permite check-in online cu 48 de ore înainte de ora decolării. Dacă nu îl faci online, la aeroport este gratuit chiar și dacă ai sau nu bagaj de cală!

Airline review: Aegean Airlines, clasa economică pe rutele București - Atena și Atena - Heraklion

 

Însă, te sfătuiesc să faci check-in-ul online pentru că poți selecta astfel locul dorit de tine. Un plus la Aegean este că te lasă să alegi la check-in online inclusiv locurile de pe rândurile de la ieșirile de urgență ale aeronavelor – acestea sunt rândurile cu mai mult spațiu între scaunul tău și cel din față. Momentan, aceste locuri se aleg gratuit, dar nu se știe…poate compania va începe la un moment dat să taxeze pentru privilegiul de a sta pe aceste scaune!

La Otopeni, check-in-ul se face în noul terminal al aeroportului și de regulă sunt deschise trei ghișee (89-91), din care unul pentru pasagerii clasei Business și membrii Gold ai programului de fidelizare Aegean – Miles & Bonus – precum și pentru membri Gold ai oricărui program de fidelizare al companiilor din alianța Star Alliance.

Ținând cont că de cele mai multe ori călătoresc fără bagaj de cală pe această rută, nu prea ajung la ghișeele de check-in și merg direct la controlul de securitate, apoi la pașapoarte, apoi la poarta de îmbarcare.

 

Alegerea locurilor

Eu prefer locurile de la ieșirile de siguranță (Emergency Exit) în general pentru că fiind mai înalt îmi oferă mai mult confort datorită spațiului mai mare dintre rânduri.

La Airbus-urile 320 sunt două rânduri cu ieșiri de urgență: rândurile 11 și 12.

airclicks-aegean-airlines-review-locuri-emergency-exit

Cum spuneam mai sus, acestea pot fi selectate gratuit fie la check-in-ul online, fie la realizarea rezervării biletului de avion (dacă ai ajuns la statusul Silver al programului de fidelizare al Aegean!).

Aproape toate aeronavele Aegean au scaune noi-nouțe din piele (marca Recaro – aceleași scaune utilizate și de companii precum Lufthansa sau Austrian Airlines la bordul aeronavelor sale). Sunt scaune mai “subțiri”, ceea ce permite companiei să ofere un spațiu standard de 30 inci (76 centimetri) distanță între rânduri – în clasa Economy (la Emergency Exit, spațiul este cu aproape 15 centimetri mai mare). Este una dintre companiile din lume care oferă cel mai generos spațiu între rânduri!

 

Îmbarcarea/Debarcarea

La Otopeni, Aegean folosește îmbarcarea via bridge (acel “tunel” care conectează aeronava la terminal), deci, în principiu în 15-20 de minute se aude anunțul stewardesei “boarding completed”. Evident, asta dacă nu există vreun pasager întârziat!

airclicks-aegean-airlines-review-imbarcare-otopeni-debarcare-atena

La Atena, în funcție de disponibilitate, debarcarea/îmbarcarea se face via bridge, altfel sunt folosite autobuze care te duc de la aeronavă la terminal sau vice-versa.

 

Serviciul la bord

În aproximativ 15 minute după atingerea altitudinii și vitezei de croazieră se începe serviciul de catering la bord care, pe ruta București – Atena, constă în:

  • sandwich cu brânză și șuncă
  • băuturi non alcoolice – puteți alege între apă plată, apă minerală (cereți soda, că mineral water pentru alte naționalități înseamnă apă plată 🙂 ), sucuri din fructe
  • băuturi alcoolice – vin alb, vin roșu sau bere

Airline review: Aegean Airlines, clasa economică - catering la bord

 

În cea de-a doua parte a serviciului la bord vei primi “ceva dulce” (de regulă un produs tradițional grecesc – fie biscuti, fie un baton de susan) și ceai sau cafea.

Airline review: Aegean Airlines, clasa economică - catering la bord

 

Din 2014 și până în prezent cateringul la bordul curselor pe ruta București – Atena a fost redus. Iată cum arăta meniul servit la bord în 2014, când exista și o porție de mâncare caldă.

Airline review: Aegean Airlines, clasa economică - catering la bord

 

In-flight entertainment

Fiind o companie regională, aeronavele companiei nu sunt dotate cu sisteme de in-flight entertainment, singurele opțiuni fiind revista Blue – distribuită gratuit de companie – sau materiale aduse de tine la bord – reviste, cărți, tabletă, laptop etc 🙂

Evident, pe zborurile de zi, uitatul pe geam este o opțiune. Mai ales că la aterizarea la Atena (foto mai jos) peisajul este superb!

airclicks-aegean-airlines-review-inflight-entertainment

On-time status

Am spus de la început că unul dintre motivele pentru care Aegean a devenit una dintre companiile mele favorite este faptul că  nu are întârzieri și orarul de zbor este de cele mai multe ori respectat.

Cu o singură excepție, zborul a avut o plecare mult întârziată – aproximativ 40 de minute – pe un zbor Atena – București. Pe 26 septembrie, zborul A3 962 a decolat la 19:08 în loc de 18:20. Asta s-a întâmplat din cauza faptului că aeronava sosea cu întârziere de la Istanbul.

Tariful 

Aegean nu a avut niciodată prețurile piperate (bine, dacă dacă îți achiziționezi din timp biletele – măcar cu o lună înainte de plecare) și are o politică de prețuri destul de clară.

Tariful cel mai mic pe ruta București – Atena este de 39 euro/persoană – tarif GoLight fără bagaj de cală, cu toate taxele incluse.

Pe segmentul Atena – București, tarifele pornesc de la 51 euro/persoană – tot GoLight și puțin mai scump datorită taxelor mai mari ale aeroportului atenian.

Deci, un zbor dus-întors te poate costa 90 euro. Pentru că nu cumpăr mereu biletele din timp, am beneficiat rareori de acest tarif mic, plătind în medie aproximativ 150-160 euro dus-întors (GoLight) sau mai mult dacă preferam opțiunea Flex cu bagaj de cală și mai multă flexibilitate.

Da, știu, pe această rută zboară acum și Ryanair (i-am testat și pe ei o singură dată anul trecut), iar prețurile cele mai mici sunt pe la 30 euro/dus-întors, dar orarul de zbor este un impediment – pentru mine cel puțin – în a zbura cu ei. Și, la fel o să-l găsească și cei care vor un city break de trei zile (vineri-duminică), zborurile Ryanair fiind în mijlocul zilei.

Atena – Heraklion (short haul, intern)

Heraklion este capitala insulei Creta și cel mai mare al treilea oraș al Greciei (după Atena și Salonic). Pe această rută, Aegean operează chiar și câte zece zboruri pe zi în anumite perioade ale verii, astfel că puteți combina foarte bine zborul de dimineata din București cu unul de conexiune spre Heraklion și unul de după amiază din Creta cu cel de seară spre București.

Iată un exemplu, pentru o mini vacanță de 1 mai:

29 aprilie 2017
A3 961 București (OTP) 1040 → Atena (ATH) 1215
A37314 Atena (ATH) 1400 → Heraklion (HER) 1450

 

2 mai 2017
A37315 Heraklion (HER) 1525 → Atena (ATH) 1615
A3 962 Atena (ATH) 1830 → București (OTP) 2005 

 

Eu nu am zburat niciodată în aceași zi până la Atena și imediat spre o insulă din Grecia, optând mereu pentru o oprire de una sau mai multe nopți la Atena.

Însă, tranzitul pe aeroportul din capitala Greciei este foarte ușor – terminalul are o singură clădire cu două zone – zona A (non-Schengen) și Zona B (zboruri interne și Schengen).

O dată ce ai ajuns în terminal (fie cu autobuzul, fie via bridge), urmează semnul Transfers și vei ajunge în zona plecărilor.

În 2016 am zburat de două ori pe ruta Atena – Heraklion și retur și iată mai jos câteva detalii. Este un zbor scurt, de maxim 30 de minute – din care doar 15 minute de zbor efectiv, în rest fiind manevre de decolare și aterizare 🙂

airclicks-aegean-airlines-athens-heraklion-SX-DGA-airbus321

 

Aeronavele

Pe ruta această rută Aegean operează cu aeronave Airbus 320 sau Airbus 321 cu șase scaune pe rând (3-3 / ABC și DEF), configurate astfel:

  • rândurile 1-2 – clasa Business, 8 locuri (locul din mijloc este blocat)
  • rândurile 3-30, respectiv 3-35 (la Airbus 321 care este un avion mai măricel) – clasa Economy (din nou, rândul 13 nu există)

Aeronavele 321 au ceva ce mie imi place foarte mult: două ieșiri de urgență în plus, deci mai multe rânduri cu spațiu mai mare.

Iar la 321 cel mai bun Emergency exit (valabil pentru aproape toate companiile de linie care au acest avion în flotă) este rândul 9, unde sunt doar două scaune pe dreapta și două pe stânga… iar spațiul până la rândul din față cam de două ori mai mare față de cel standard. există un mic inconvenient totuși: ferestra este defapt un mic hublou în ușa avionului.

Pentru cei care vor și fereastră, optați pentru rândul 10 – locurile A sau F…unde spațiul pentru picioare ajunge aproape la 2 metri (vă spuneam că pe rândul din față lipsește câte un scaun!). Da, în poza de mai jos, în partea mea stângă este vârful patofului pasagerului de pe rândul 10! 🙂 

airclicks-aegean-airlines-review-airbus-321-athens-heraklion-emergency-exit-seat

Bine de știut că restul locurilor de pe rândul 10 – B,C și D, E – au spațiu normal.

Mi-ar plăcea să văd Airbus 321 și pe zborurile spre București, dar nu cred că momentan se justifică – totuși sunt încă două companii pe această rută – Tarom și Ryanair, ambele cu câte un zbor pe zi.

Serviciul la bord

Fiind vorba de un zbor foarte scurt serviciul la bord înseamnă:

  • bombonica de bun venit
  • “ceva dulce”
  • băuturi non alcoolice – puteți alege între apă plată, apă minerală, sucuri din fructe
  • ceai sau cafea

Tariful 

Pentru majoritatea destinațiilor interne Aegean are tarife de la 19 euro/segment (GoLight, taxe de aeroport incluse) pentru zborurile spre Atena și de 29 euro/segment pentru zborurile din Atena.

Evident, locurile la aceste tarife sunt limitate. Însă, cel mai mult cred că am plătit 100 euro pentru un zbor intern dus-întors.

 

Verdictul

Aegean Airlines este o companie care reușește, într-un climat extrem de competitv, să mențină atât tarife accesebile (pentru o companie de linie!), cât și să ofere servicii la standarde ridicate. 

Este o companie care reușeste să impresioneze atât un business traveller, cât și un turist care merge în Grecia pentru un city break sau un concediu prelungit.

La capitolul minusuri notez taxa de bagaj de cală, care poate crește destul de mult prețul biletului, mai ales în sezonul estival când pe ruta București – Atena sau București – destinație în Grecia vei plăti 54 euro/dus-întors.

Îmi place pentru că aeronavele sunt noi, iar cabinele celor mai vechi din flotă sunt “la zi” și nu îți dau niciodată impresia că sunt “îmbătrânite”.

Un mare plus, în fața competiției care operează doar câte un zbor zilnic între București și Atena, este că orarul de zbor și faptul că în unele zile există câte două zboruri. Astfel este foarte ușor pentru călătorul român să opteze pentru un city break joi-duminică sau vineri-duminică și să aibă patru, respectiv trei, zile pline la destinație.

Pentru cei care vor să ajungă în insule, orarul este foarte bun pentru conexiuni.

Cum spuneam, îmi place atât de tare Aegean, încât i-am folosit și pe curse mai lungi, de la Atena spre Europa de vest. Despre această experiență, în curând pe blog!

Până atunci, dacă ai întrebări despre această companie sau ai zburat cu ei și ai o părere… comentează mai jos! 🙂

 

* Skytrax este una dintre cele mai mari firme de consultanță în domeniul aero din lume și organizatoarea celei mai mari gale de premiere din domeniu – World Airline Awards,  În 2016, rezultatele s-au bazat pe votul a 20 de milioane de pasageri. 

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *