Greva controlorilor de trafic aerian: mic ghid de supraviețuire dacă pleci cu avionul în vacanța de 1 iunie

684 views

GREVĂ GENERALĂ LA ROMATSA. Dacă ai deja planificată vacanța de Ziua Copilului (1 iunie) și a doua zi de Rusalii (5 iunie) și include plecarea din România cu avionul, iată ce trebuie să știi despre greva generală anunțată de controlorii de trafic aerian (ROMATSA) și ce trebuie să faci în cazul în care greva are loc!

 

Ce știm deja

Controlorii de trafic aerian – cei care se ocupă de comunicarea cu piloții aeronavelor care circulă pe „autostrăzile” aeriene de pe teritoriul României au anunțat că intra în grevă generală începând cu 30 mai (marți), ora 9:00 dimineața, pe o perioadă neterminată. Detalii despre de ce se întâmplă greva, pe news.ro. 

 

Ce înseamnă greva

Teoretic, nici un avion nu va mai putea decola sau ateriza pe un aeroport românesc, iar cele care ar trebui să tranziteze spațiul aerian al țării noastre vor trebui să își schimbe planul de zbor, ocolind prin țările vecine.

Practic, sindicatul regiei anunță că „pe timpul grevei, va fi asigurată mai mult de o treime din activitatea normală a ROMATSA”.

 

5 sfaturi pe care să le urmezi în cazul în care te afectează greva

  1. Păstrează-ți calmul!
    Dacă ai un zbor planificat pentru 30-31 mai sau 1 iunie, bănuiesc că deja te gândești că o să ai o vacanță ratată!În primul rând trebuie să rămâi calm, până la urmă nervii tăi nu îi vor convinge pe cei de la ROMATSA să nu mai facă grevă generală. Și nici pe tine nu te ajută prea mult!

     

    Nu te apuca să suni de pe acum compania aeriană. Nici ei nu știu momentan dacă vor putea opera zborurile sau nu încă! Când vor ști te vor anunța – vezi mai jos! 🙂

     

    Oricum, mai sunt două zile, duminică și luni, în care se pot găsi soluții între ROMATSA și reprezentanții Ministerului Transporturilor.
     

  2. Monitorizează anunțurile companiei aeriene care îți operează zborul
    Urmărește canalale de comunicare ale companiei care operează zborul tău – site-ul companiei, precum și conturile de Facebook și Twitter ale acesteia.Mare grijă și la căsuța de e-mail.

     

    Majoritatea companiilor transmit e-mail-uri de informare către pasageri pentru a-i informa despre schimbările orarelor de zbor.

     

    Dacă ai achiziționat biletul printr-o agenție de turism (offline sau online) agenții de turism ar trebui să te contacteze pentru a te informa de schimbările apărute pe itinerariul tău.
     

  3. Monitorizează site-ul aeroportului de pe care pleci
    Din păcate, în România nu toate aeroporturile au o „tabelă” electronică online cu plecările și sosirile în timp real, însă aeroporturile principale – cu cele mai multe zboruri – îți pun la dispoziție astfel de informații pe site-urile lor:

    • Aeroportul Henri Coandă Otopeni – www.bucharestairports.ro; în plus, poți descărca aplicația pentru telefoane mobile/tablete HenriAppPort unde poți seta să primești alerte cu privire la zborul tău (sunt listate numai zborurile care sunt programate în următoarele 24 de ore din momentul în care accesezi aplicația)
    • Aeroportul Traian Vuia Timișoara – www.aerotim.ro
    • Aeroportul Internațional Iași – www.aeroport.ro
    • Aeroportul Avram Iancu Cluj Napoca – www.airportcluj.ro
    • Aeroportul Internațional Sibiu www.sibiuairport.roÎn plus, poți urmări site-ul de specialitate www.flightradar24.com sau aplicația cu același nume disponibilă pentru telefoane mobile/tablete. Aici poți introduce numărul zborului tău și vei vedea situația acestuia în timp real – statusul său mai ales te interesează (Scheduled, Delayed sau Cancelled).
  4. Solicită schimbarea datelor de călătorie sau/și a companiei care operează zborul (unde este posibil)
    Contactează compania aeriană sau agenția de turism de unde ai achiziționat biletul și vezi care sunt opțiunile pe care le ai la dispoziție.În primul rând compania – de linie sau low cost – este obligată să îți permită schimbarea gratuită a datelor de călătorie sau să te reprogrameze pe primul său zbor disponibil.

     

    Problema aici este că multe dintre cursele din datele 30-31 mai și 1 iunie sunt pline (sunt companii care nici la business class nu mai au locuri!).În cazul în care ai biletul cu o companie de linie, trebuie să știi că poți cere să fii rerutat pe altă companie aeriană cu care compania ta are un acord semnat (în aviație se numește interline agreement). 

    De exemplu, dacă este vorba de TAROM, în principiu poți fii rerutat pe alte companii aerienedin alianța Sky Team (TAROM e membră a acesteia). Dacă ai biletul pentru zbor Lufthansa, poți fii rerutat și pe Swiss sau Austrian sau chiar Turkish Airlines sau LOT Polish Airlines (toate membre ale alianței Star Alliance). 

    Dacă biletul este pe o companie low cost, ai un pic de ghinion, deoarece nu poți fi reprotejat (termen folosit în aviație pentru procedura de schimbare gratuită a biletelor în cazul anulărilor sau întârzierilor foarte mari) decât pe cursele aceleiași companii aeriene. Așadar, dacă zbori cu Ryanair sau Wizzair, nu poți schimba biletul decât pe datele și pe zborurile companiei respective.
     

  5. Anunță hotelul că ai o problemă
    Multe dintre rezervările hoteliere vor fi deja nerambursabile în perioada grevei.Dacă ai făcut rezervarea singur direct la hotel sau pe un site de rezervări hoteliere, transmite înainte de data de 30 mai un e-mail și anunță hotelul că s-ar putea datorită unei greve să nu mai poți ajunge la destinație și încearcă să negociezi o rambursare măcar parțială.

     

    Dacă ai rezervat printr-o agenție de turism, discută cu agentul care ți-a făcut rezervarea și roagă-i pe ei să discute cu hotelul pentru o rambursare măcar parțială, dacă nu totală.

     

    Oricum, ține minte, că nu toate hotelurile vor fi binevoitoare și există riscul – dacă nu mai pleci – să pierzi toți banii plătiți deja. În unele cazuri, chiar dacă nu vor rambursa sumele plătite, hotelurile pot fi de acord să modifici perioada (gratuit sau cu o penalizare).

Dacă te întorci în România dintr-o deplasare sau vacanță

Dacă, însă, te întorci acasă dintr-o altă vacanță în perioada grevei trebuie să ști că dacă se anulează zborul spre România compania aeriană are obligația de a-ți oferi alternative de zbor pentru zilele următoare, dar nu vei avea dreptul la cazare, deoarece greva controlorilor de trafic aerian este considerată eveniment de forță majoră.

Conform Comisiei Europene, printre evenimentele care pot fi considerate circumstanțe extraordinare (forță majoră) se numără deciziile de gestionare a traficului aerian, instabilitatea politică, riscurile la adresa securității și condițiile meteo nefavorabile.

Citește aici drepturile tale în cazul transportului aerian.

 

Sursă foto: depositphotos.com

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *