BREAKING: Air Berlin renunță la ruta Berlin – București începând cu 25 februarie 2017

998 views

Compania Air Berlin va înceta operarea zborurilor între Berlin (aeroportul Tegel) și București începând cu data de 25 februarie 2017, ca parte a unui plan drastic de reorganizare impus companiei de acționarul majoritar, compania emirată, Etihad Airways.

Air Berlin operează în prezent 11 zboruri săptămânale între cele două capitale, iar o dată cu începerea orarului de vară (din 27 martie) plănuia să crească numărul de frecvențe la 14 – câte două zboruri pe zi.

Compania oferea tarife foarte bune pe ruta București – Berlin, de la 79 euro, dus-întors, fără bagaj de cală, dar avea tarife excelente pentru zborurile de conexiune către Europa (mai ales spre Scandinavia) – care poerneau de la 159 euro cu bagaj de cală înclus.

Din Berlin, compania va mai “tăia” și zborurile spre Lanzarote, Alicante, Billund, Bari, Madrid Barajas, Menorca, Sofia și Jerez de la Frontera.

Ryanair, unica companie care leagă Bucureștiul de capitala Germaniei

Pe aceași rută a intrat, din 1 noiembrie 2016 – așa cum am scris în primăvara anului trecut – și compania low cost Ryanair, care operează în prezent tot două zboruri zilnice.

Din 27 martie, Rynaiar va tăia două dintre zborurile de weekend – cel de sâmbătă seara, respectiv cel de duminică dimineața.

Tarifele practivate pe această rută încep de la 9,99 euro/segment (fără bagaj de cală) și agresivitatea Ryanair pe această rută – foarte multe locuri la acest tarif mic pe toate zborurile – pot fi unul dintre motivele din spatele Air Berlin, însă nu a fost factorul decisiv.

 

Air Berlin, cel mai drastic plan de reorganizare din istorie

În momentul în care compania emirată Etihad Airways a devenit acționarul majoritar, în decembrie 2011, își propusese ca în trei-patru ani Air Berlin să își dubleze profiturile. Însă, de la o companie profitabilă, Air Berlin a ajuns în 2014 să piardă bani și de atunci să nu-și mai revină.

Noul plan de reorganizare, anunțat la finalul anului trecut include o multitudine de schimbări:

  • anunțată în decembrie 2016: Air Berlin vinde acțiunile deținute în Fly Niki (49%) către acționarul său majoritar, Etihad – pentru suma de 300 milioane de euro. Fără acești bani, Air Berlin ar mai fi putut supraviețui, conform analiștilor din industrie, doar câteva luni.
  • Air Berlin va renunța la operarea unor destinații de vacanță – unele vor fi preluate de Fly Niki, altele nu vor mai fi operate. În total Air Belin renunță la 70 de rute din cele 140 operate în prezent.
  • Fly Niki va deveni un operator “leisure”, care se va concentra cu precădere pe destinații de vacanță. Ca atare compania va închide începând cu 31 ianuarie 2017 toate rutele “business” operate din Viena, precum Milano și Zurich.
  • Air Berlin se va concentra pe rutele “business” și pe zboruri intercontinentale
  • 38 de aeronave Airbus 319/320 ale Air Berlin (cu echipaj cu tot – conform unui contrat tip “wet lease”) vor deservi Lufthansa Group – cu precădere zboruri intra-eruopene pentru Lufthansa și Austrian Airlines  – contractul este semnat pe o perioadă de 7 ani și intră în vigoare de la 1 februarie 2016 / iată o nouă sursă de venit pentru compania germană!

În plus, Etihad, Air Berlin și Niki au semnat un parteneriat cu compania TUIFly – operator aerian care se concentrează pe rute de vacanță – în urma acestuia urmând să rezulte un nou joint venture în care acționarii vor fi:

  • TUI Group AG – 24.8%
  • Etihad Airways – 25%
  • Niki Privatstiftung (care deținea același procent în Fly Niki) – 50.2%.

Astfel, operațiunile Fly Niki și TUIfly vor opera sub o singură companie și o flotă cu peste 60 de aeronave, însă momentan nu se știe care este brandul ce va fi utilizat. Mai multe detalii urmează să fie făcute publice în următoarele două săptămâni. Noua companie va deservi astfel Austria, Germania și Elveția.

Etihad, dorește astfel să creeze cea mai mare companie aero de “leisure” și să concureze direct cu Thomas Cook și Condor & Eurowings (companiile de leisure a Lufthansa Group).

O istorie tumultoasă: iese Viena, intră Berlin

Air Berlin a intrat pe piața românească o dată cu ieșirea companiei Fly Niki (fondată de pilotul de Formula 1 Niki Lauda; în 2011 Air Berlin și Fly Niki fuzionaseră din punct de vedere operațional).

Fly Niki opera la momentul retragerii – așa cum scriam pe acest blog în urmă cu patru ani – chiar și patru frecvențe zilnice între București și Viena.

Datorită prețurilor bune practicate pentru zboruri via Viena către Europa de Vest sau Scandinavia, mulți români alegeau să zboare cu Fly Niki la acel moment, iar decizia de a înlocui ruta București – Viena cu București – Berlin a fost luată tocmai din dorința de a nu pierde acest trafic de conexiune.

Chiar dacă inițial orarul de zbor nu a fost unul inspirat, cu zboruri în mijlocul zilei, treptat Air Berlin a făcut câteva schimbări, introducând un al doilea zbor cu plecare dimineța foarte devreme din București (se prindeau astfel foarte multe zboruri interne, în Germania, și către Europa).

 

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *