Cum să zburați de la București la Iași, Cluj sau Timișoara cu „doar” 19 euro!

2292 views

Briefing

BlueAir zboară deja pe ruta București-Iași și va începe operarea și pe ruta București – Cluj Napoca, pe aceasta din urmă anunțându-și o intrare (firavă aș zice eu!) și Wizzair. Pe București – Timișoara va intra din 1 noiembrie operatorul low cost Ryanair. Toate cele trei companii promit tarife de la 9,99 euro (Wizzair), respectiv 19,99 euro/segment.

TAROM a reacționat promt, introducând niște locuri la tarife promoționale – de la 20 euro/segment de zbor. 

Însă acest lucru nu înseamnă că gata cu prețurile mari pe rutele interne. Iată mai jos, de ce!

 

Report

În jurul lansării acestor curse aeriene interne s-a creat o isterie generală – o demonstrează zeci de comentarii și păreri online despre cum companiile aeriene low-cost vor omorâ compania națională TAROM, care practică tarife mai mari pe aceste rute. Dar lucrurile nu stau chiar așa…

Iată de ce nu tot ce zboară se mănâncă și de ce nu toată lumea va zbura cu 38 de euro dus-întors (19 euro/segment) între București și Iași, Timișoara și Cluj Napoca și unii chiar vor scoate din buzunar chiar și 150-200 de euro în regim „low cost”.

Cine este „pasagerul țintă” al curselor interne

Înainte de o analiză pe prețuri, este important să vedem cine este pasagerul pe care îl doresc companiile la bordul aeronavelor sale pe aceste rute interne.

Pasageri care au nevoie de rutele interne sunt în proporție de 75% ceea ce companiile aeriene denumesc trafic de „business”. Manageri sau simpli angajați care merg „cu treabă” la București sau din capitală până la Iași, Timișoara, Oradea, Cluj Napoca, Suceava sau Satu Mare.

Către aceste orașe, TAROM operează între două și șapte zboruri pe zi (în funcție de destinație și ziua săptămânii), oferind astfel o flexibilitate foarte mare acelor pasageri „de business”.

Companiile aeriene știu asta și toate vor acest tip de pasager:

  • cel care-și achiziționează biletul de avion pe ultima sută de metri (nu cu trei luni în avans!)
  • cel care zboară în interes de serviciu (deci poate plăti și 150 euro sau chiar peste pentru un bilet de avion dus-întors!)
  • deci, pasagerul care nu va plăti „doar” 19 euro/segment 🙂

Până acum, și cu bilete la prețuri peste 150 euro dus-întors, operatorul național și-a păstrat un grad de ocupare foarte mare pe cursele interne, iar în unele cazuri, anumite zboruri sunt 100% rezervate, inclusiv locurile de la clasa business. În plus, pe unele zboruri se fac chiar „liste de așteptare”, pasagerii de pe această listă putând obține un loc la bord dacă cineva anulează călătoria de pe cursa respectivă.

În ciuda concurenței din partea companiilor low cost BlueAir, Ryanair și Wizzair, TAROM va continua să zboare pe rutele interne, ca și până acum, însă va introduce anumite tarife promoționale pentru cei care fac achiziițile din timp.

TAROM, bilete de la 20 euro/segment

Operatorul național a reacționat la anunțurile din partea companiilor low-cost și a refăcut grila de tarife practicate pe zborurile interne unde ceilalți operatori vin cu prețuri mai mici.

Astfel, pentru zborurile București-Iași și București-Cluj Napoca, TAROM practică acum tarife care pornesc de la 20 euro/segmenr și 40 euro/dus-întors.

Este o premieră pentru operatorul român care avea tarife de la 48 euro/segment, deci 96 euro dus-întors, pe aceste rute.

Pentru zborurile între București și Iași oferta se aplică pentru călătorii începând cu astăzi, 1 martie 2016, în timp ce pentru Cluj Napoca, tariful promoțional seste disponibil acum însă călătoria trebuie să înceapă după data de 15 mai 2016.

Tarifele TAROM includ un bagaj de mână (10 kilograme) și unul de cală (23 kilograme).

Bătălia pentru Iași

Operatorul român BlueAir anunța toamna trecută că va începe operarea a două curse pe zi (de luni până vineri) și una pe zi în timpul weekendului între București și Iași, cu prețuri pornind „de la 14,99 euro” (pe segment!), oferind în acești bani un bagaj de mână de 10 kilograme și un bagaj de cală de 32 kilograme.

Era pentru prima dată în istoria zborurilor interne când un alt operator ataca supremația TAROM pe o rută internă, cât se poate de serios, nu cu doar câteva zboruri sporadice pe săptămână.

Cursele BlueAir au avut până acum un grad de ocupare foarte bun, ceea ce i-a făcut pe oficialii companiei să anunțe în urmă cu câteva zile, creșterea frecvențelor din 15 septembrie 2016, prin adăugarea a câte un zbor pe zi, ajungând să opereze trei zboruri zilnice de luni până vineri și câte două în fiecare zi a weekend-ului.

TAROM operează în prezent câte cinci zboruri pe zi de luni până vineri și doar trei în zilele de weekend. Compania folosește în principal aeronave mai mici, ATR, cu o capacitate de 48 sau 68 de locuri, în timp ce BlueAir utilizează acum aeronave hibrid – cu un total de 126 locuri + un compartiment cargo în partea din spate a aeronavei.

Din toamnă, unele curse BlueAir vor continua să fie operate cu aceste aeronave „hibrid”, în timp ce unele vor fi operate cu avioane de 168 locuri (fără compartiment cargo).

Cel mai mic preț pentru un zbor dus-întors la BlueAir este 39,98 euro, însă acesta este un tarif promoțional și sunt câteva locuri pe cursă la acest tarif.

O analiză miles.ro indică un preț mediu dus-întors între 60 și 90 de euro, ceea ce oricum este sub tarifele practicate până acum de TAROM.

Cluj, nici un atac real la supremația TAROM

Dacă pe Iași, BlueAir a marșat tare de la bun început – printr-un număr mare de curse operate săptămânal – nu același lucru se poate spune și despre legăturile spre Cluj Napoca.

Cei doi operatori low-cost care au anunțat că vor zbura de la București la Cluj sunt Wizzair și BlueAir.

Wizzair a fost prima companie care a anunțat zborurile, urmând ca din 22 iulie 2016 să opereze șase zboruri săptămânale (unul pe zi, mai puțin sâmbăta), urmând ca din 31 octombrie 2016 zborul să fie operat și sâmbăta. În ciuda prețurilor pe această rută, care încep de la 39 lei/segment (deci sub 10 euro!), pasagerii pot transporta un bagaj de mână „mic”, care nu poate depăși dimensiunile unui rucsac!

Adăugarea unui bagaj de mână mare (troller de maxim 10kg) înseamnă 30 de euro în plus, dus-întors – deci ajungeți la tariful minim al BlueAir și TAROM care includ în preț și bagaj de cală!

Un al doilea mare dezavantaj al acestor zboruri este orarul de zbor – din Cluj se pleacă spre București seara, la ora 19:30, returul din București fiind la ora 21:00. Astfel , călătorul „de business” care are treabă o zi într-un din cele două orașe și vrea să zboare cu Wizzair ar trebui să mai adauge și o noapte de cazare, ceea ce apropie tariful de cel practicat de TAROM, operatorul național fiind poate mai rentabil din acest punct de vedere.

Orarul Wizzair este următorul:

W6 3492 Bucureşti (‏OTP) 21:00 → 21:55 Cluj-Napoca (‏CLJ)
W6 3491 Cluj-Napoca (‏CLJ) 19:30 → 20:30 Bucureşti (‏OTP)

BlueAir se pare că știe mai bine piața internă, pentru că deși nu vine cu un zbor zilnic, ci doar cu patru pe săptămână (lunea, marțea, vinerea și sâmbăta), zborul din București decolează dimineața, returul din Cluj fiind după amiaza, la ora 17:15, perfect pentru cei care pleacă din capitală, dar nu la fel de bun pentru cei care vin de la Cluj spre București. Compania va opera zborurile începând cu data de 3 iunie 2016.

Orarul BlueAir este următorul:

0B3001 Bucureşti (OTP) 07:30 – 08:20 Cluj Napoca (CLJ) luni, vineri
0B3001 Bucureşti (OTP) 07:00 – 07:50 Cluj Napoca (CLJ) marţi, sâmbătă

0B3102 Cluj Napoca (CLJ) 17:15 – 18:00 Bucureşti (OTP) luni, marţi, vineri, sâmbătă

Timișoara, o rută cu competiție interesantă

Cea mai mare companie low cost din Europa, Ryanair, a anunțat încă de anul trecut intenția de a opera zboruri interne în România, iar la finalul anului anunța că ruta pe care vrea să intre este București – Timișoara, cu două zboruri zilnice.

Pe o rută unde TAROM operează patru zboruri zilnice (de luni până vineri) și câte trei în weekend, Ryanair adaugă încă două frecvențe zilnice (una seara și una dimineața), după următorul orar de zbor:

FR435 Timişoara (TSR) 07:00-08:00 Bucureşti (OTP)
FR436 Bucureşti (OTP) 08:25-09:25 Timişoara (TSR)
FR308 Bucureşti (OTP) 18:00-19:00 Timişoara (TSR)
FR309 Timişoara (TSR) 19:25-20:25 Bucureşti (OTP).

Ryanair va opera cu aeronave Boeing 737-800 cu 189 de locuri, în timp ce TAROM operează cu un mix de aeronave ATR (48 sau 68 locuri), Airbus 318 (113 locuri), Boeing 737-300 (116-134 locuri) și Airbus 310 (209 locuri).

Ultima aeronavă menționată este utilizată de câteva ori pe săptămână, iar surse din companie mi-au spus că de multe ori aceasta are un grad de ocupare de 100%.

În cadrul conferinței de presă pe care CEO-ul Ryanair,Michael O’Leary, a susținut-o la București în februarie – și despre care miles.ro a relatat pe larg aici – acesta a spus că în afară de această rută internă, operatorul nu va mai anunța o alta în viitorul apropiat.

Cine sunt noii pasageri care vor beneficia de noile zboruri interne

Nu neagă nimeni că o parte din clienții „de business” vor opta pentru cel mai bun preț și ar putea migra de la o companie la alta în funcție de tarife, însă noile zboruri low cost vor atrage și alți pasageri care nu zburau până acum pe aceste rute.

Astfel, companiile low cost vor contribui la creșterea turismului intern timp city break, turiștii putând alege să petreacă câteva zile într-unul din marile orașe ale țării. Rezervându-și biletele cu mai mult timp în avans – la fel cum fac și pe destinațiile externe! – putând beneficia de un cost redus pentru o vacanță în România.

În plus, zborurile mai ieftine îi pot încuraja și pe cei care foloseau trenul să opteze pentru un zbor la preț mai mic, însă condiția principală rămâne valabilă: planurile să fie făcute cu mai mult timp în avans. În unele cazuri, biletele achiziționate cu câteva zile înainte de călătorie pot ajunge și la 200 de euro, chiar și cu o companie low cost!

TAROM și BlueAir vor trafic de conexiune

În urmă cu două săptămâni operatorul național TAROM anunța că oferă zboruri interne gratuit celor care folosesc cursele interne din Cluj-Napoca, Iași, Oradea, Satu Mare, Suceava, Timișoara pentru a ajunge la București pentru a prinde un zbor către o destinație externă.

Oferta este valabilă pentru zboruri până pe 15 aprilie 2016, pasagerii achitând doar preţul segmentelor internaţionale şi contravaloarea taxelor de aeroport pentru întregul itinerariu.

BlueAir, care de câțiva ani este o companie hibrid (undeva între low cost și companie clasică de linie), anunța în cadrul unei conferințe din octombrie 2015 – despre care miles.ro a scris la momentul respectiv – că va testa traficul de conexiune între București și Iași pentru destinații externe.

Astfel, acum, pasagerii care se îmbarcă din Iași pe cursele spre capitală pot beneficia de conexiuni către Larnaca, Malaga, Stockholm și alte destinații internaționale ale operatorului.

Gheorghe Răcaru, directorul companiei BlueAir, atragea atenția în octombrie 2015 că în acest caz, pe segmentele interne Iași – București, respectiv București – Iași, compania va aplica un tarif promoțional standard de 18 euro/segment, în plus față de prețul biletului pe ruta de conexiune din București.

Important de menționat este că, la fel ca în cazul companiilor de linie – precum TAROM – bagajul pasagerului din Iași va ajunge direct la destinație (nu este nevoie de check-in separat în aeroportul de conexiune).

Astfel, ambele companii au un avantaj competițional în fața Ryanair și Wizzair pe rutele interne, aceste două companii operând în regim „point to point” (de la un punct la altul), fără a oferi conexiuni.

Concluzia

Piața zborurilor interne va crește semnificativ în 2016, iar în 2017 ne putem aștepta la mai multe frecvențe și chiar rute noi „low cost” între orașe din România.

Însă, nu trebuie să uităm că tarifele promoționale nu sunt valabile oricând, iar momentan companiile beneficiază de kerosen foarte ieftin – cu petrolul ajuns la un minim istoric.

Dacă prețul carburantului va crește, vor crește și tarifele biletelor de avion – fie ele interne sau externe.

Așadar, cei care își planifică din timp un city break în România, vor putea beneficia de prețurile promoționale. Cei care zboară în interes de serviciu, vor plăti mai puțin ca până acum, însă prețul mediu va fi poate și dublu față de cel la „super ofertă”!

Sursă foto

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *