Paris Air Show 2017: Airbus câștigă cu vizibilitatea, Boeing prin comenzi. Bombardier vine din urmă.

670 views

Prima zi a Paris Air Show a stat sub semnul Airbus de la început până la sfârșit. Avioanele concernului european au survolat cerul încă de dimineață.

Totul a început la ora 10, când un Airbus A400-M (aeronavă militară) a survolat aeroportul Le Bourget, avându-l la bord chiar pe Emmanuel Macron, președintele francez.

Apoi, după ce Macron a deschis oficial târgul, noul model Airbus 350-1000 (foto jos) a marcat momentul cu câteva ture făcute pe deasupra tuturor porților de acces în cadrul târgului.

Din păcate mulți dintre expozanți, jurnaliști și vizitatori (în primele trei zile accesul este permis doar celor care activează în industrie) au admirat show-ul modelului 350-1000 stând la cozile enorme formate la punctele de securitate.

Deși era ora 10:30 și târgul își deschisese porțile încă de la ora 8:30, traficul parizian a făcut ca aproape toată lumea să ajungă mai târziu decât era prevăzut la eveniment.

După amiaza a fost dominată tot de Airbus, care a dat un regal aviatic de excepție: Airbus 321neo, Airbus 350-1000 și Airbus 380.

Producătorul european a lăsat totuși loc și rivalului Boeing, americanii făcând paradă cu modelul Boeing 737 MAX 9. Aceasta este una dintre cele două aeronave aduse de americani la expoziție, cea de-a doua fiind un Boeing 787-10, noul model din gama 787.

Deși Boeing nu a avut nici un eveniment de prezentare în prima zi de târg, a ținut conferințe de presă comune cu mai multe companii aeriene, companii cu care au și semnat contracte ferme. Totalul, la finalul zilei? Peste 200 de aeronave comandate! Aici Boeing punctează în detrimentul Airbus! (vezi mai jos numărul aeronavelor vândute de producătorul european!)

Cum a fost prima mea zi la Paris Air Show? Vezi principalele evenimente, mai jos.

 

Qatar Q Suite 

Primul eveniment notabil al zilei a fost evenimentul Qatar Airways de lansare a unui nou produs Business Class: Q Suite.

“Suntem la finalul a trei ani de muncă și lansăm un produs care i-a făcut geloși pe competitorii noștri”, a spus glumind Akbar Al Baker, CEO-ul companiei qatareze.

Noul produs înseamnă reconfigurarea clasei business într-o nouă formulă: scaune care se transformă în veritabile paturi și străjuite de o ușă glisantă (ușa nu ajunge până în tavanul cabinei) care oferă mai multă intimitate călătorilor.

Configurația a fost prezentată la Paris pe un Boeing 777 cel mai utilizat avion de către cei de la Qatar – au 43 astfel de aeronave în flotă. Clasa business pe 777 vine într-o configurație de 6 scaune pe un rând (2-2-2).

Noutatea este că structura este modulară, permițând – de exemplu – ca două sau patru scaune să formeze un suite separat dacă pasagerii doresc asta.

Prima rută pe care va fi disponibilă noul Q Suite, este Doha – Londra, urmată ulterior de Doha – Paris.

Deci, dacă aveți cardurile de credit pregătite vă rog să-mi comunicați mie detaliile acestora“, a încheiat amical Al Baker scurtul discurs de la Paris.

Ulterior, oficialul qatarez a mai avut câteva remarci și a răspuns jurnaliștilor, însă despre asta pregătesc un material separat. Cert este, că în ciuda “embargourilor” impuse industriei aviatice din Qatar, la Qatar Airways, totul este business as ussual. 

 

Airbus, starul primei zile la Paris Air Show 

După evenimentul Qatar Airways, am fugit de la Boeing-ul 777 la Airbus 380 plus de vis-a-vis de la mult mai impozantul stand al producătorului european.

Într-un eveniment de aproximativ o oră, presa prezentă la eveniment a putut afla noutățile despre cea de-a doua variantă a celui mai mare avion din lume – Airbus 380 plus. Bine, nu este o aeronavă “la cheie”, ci primul prototip.

Ce aduce în plus noua aeronavă? Păi în principal posibilitatea de a adăuga încă 80 de locuri la bord, în clasa economică.

În momentul de față, un Airbus 380 are între 349 locuri (o variantă a Singapore Airlines, în care puntea superioară este configurată numai Business Class) și 615 locuri (Emirates, care folosește unele dintre aceste aeronave cu 58 locuri business și restul economy).

Faceți voi calculele!

Însă, oficialul Airbus, Frank Vermeire – directorul de marketing pentru programul 380 – a susținut în cadrul turului aeronavei că nimic nu va afecta confortul la bordul aeronavei. Asta, rămâne să vedem…

În al doilea rând, chiar și cu mai mulți pasageri la bord, 380 plus este cu până la 13% mai economic decât actuala versiune.

Vestea proastă? Airbus 380 plus ar trebui să intre în serviciul comecial în 2020. Problema majoră a noului aparat este că actualul model este produs în ritm de unul pe lună lucru cauzat de lipsa comenzilor pentru acest avion.

Dar, să vedem ce anunțuri face producătorul european în următoarele zile de târg. Prima zi s-a încheiat cu o comandă de 100 de aeronave Airbus 320neo de către GESAC, unul dintre principalii leasori din aviație la nivel mondial.

După amiază, Airbus a făcut paradă cu modelele sale: Airbus 321neo, Airbus 350-1000 și Airbus 380 (clasic). Însă despre toate noutățile Airbus, vă povestesc zilele viitoare.

 

Bombardier CS300, “avionul teribil” de la show

După show-ul aviatic făcut de Airbus – adică aproximtiv o oră de stat în apropierea pistei de la Le Bourget fără nici un fel de protecție solară (pălăria ca pălăria, dar să uit crema de protecție solară la hotel când Parisul este lovit de o caniculă pe care Bucureștiul ar fi invidios) – am fugit spre relaxare în pavilionul “condiționat” al producătorului canadian Bombardier, la un cocktail unde vedeta principală era noul Bombardier CS300.

A fost un eveniment ținut în comun cu compania europeană Air Baltic, clientul care a primit prima aeronavă CS300 care a intrat în serviciu comercial.

Cei de la Air Baltic au adus și un “exemplar” la show, înmatriculat YL-CSE, cel de-al cincilea avion CS300 primit în flotă chiar pe 16 iunie.

“Ultimul CS300 primit a zburat 7 ore și 56 de minute din Canada la Riga și după patru ore l-am introdus în operare” a lăudat aparatul CEO-ul Air Baltic, Martin Gauss.

Acesta a continuat să laude aparatul canadienilor, despre care spune că este exact ce îi trebuie companiei pe care o conduce, acesta putând fi utilizat pentru o multitudine de rute.

“Ne-am dorit un cal de bătaie și nu sunt prea blânzi cu el”, a mai spus Gauss. Un CS300, conform spuselor lui Gauss, lucrează aproximativ 17 ore pe zi pentru Air Baltic, ceea ce îl face foarte rezistent și productiv.

În plus, avionul poate oferi un timp mai scăzut de turn arround (timpul necesar pentru debarcarea pasagerilor și pregătirea și îmbarcarea pasagerilor pentru zborul următor) la numai 20 de minute. Deși mie mi se pare nerealistic, aceasta a fost declarația șefului Air Baltic. Compania letonã are în general un timp de turn around de 45 de minute.

Bombardier-ul celor de la Air Baltic are 145 de locuri, fiind la fel de mare precum Boeing-urile 737-300 (145/146 locuri) ale companiei. Diferența este că noul CS300 este mult mai economic decât bătrânioarele Boeing-uri.

În plus, cu un Boeing 737-300 compania nu ar putea zbura de la Riga la Abu Dhabi (4375km), însă cu CS300 o poate face, ruta urmând să fie inaugurată curând.

“Boeing și Airbus nu au un competitor pentru segmentul pe care îl vizăm. Noi activăm pe segmentul de 120-150 pasageri, într-un range de zbor cuprins între medium și lung curier”, a explicat Rob Dewar vice președintele programului C Series al Bombardier, prezent la eveniment.

Bombardier spreă ca până la finalul Paris Air Show să semneze noi contracte pentru noua aeronavă.

 

Ce urmează în a doua zi la Paris Air Show 2017

Cel mai important moment este de departe conferința pe care o vor susține reprezentanții companiei aeriene românești Blue Air și al producătorului de avioane Boeing.

Așa cum am scris încă de vineri seara pe blog, se așteaptă anunțarea unui contract ferm pentru cel puțin 20 de aeronave din seria Boeing 737MAX.

 

Pentru detalii live de la evenimentul Blue Air – Boeing, urmărește pagina de Facebook în cursul zilei de 20 iunie 2017. Transmit live de la Paris Air Show evenimentul!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *