Ryanair: Scurtă analiză despre compania care folosea aeronave TAROM în anii ’80 și are acum 328 de avioane

1760 views

În ultimele 12 luni, compania low-cost Ryanair a anunțat deschiderea mai multor baze operaționale în Europa – Berlin, Gothenburg, Milano Malpensa, Santiago, Corfu, Ibiza, Belfast, Timișoara (prima bază din România!), Nuremberg și Hamburg. La nici una dintre conferințele de presă care au însoțit anunțurile bazelor de mai sus, Michael O’Leary, CEO-ul companiei, nu a fost prezent.

Însă, acesta vine marți, la București pentru anunța a doua bază locală (după Timișoara) și mai multe rute noi, precum și planurile pe termen mediu pentru piața locală.

Cine este Michael O’Leary?

În 1983 tânărul Michael O’Leary absolvea Trinity College din Dublin cu o diplomă în științe economice și se angaja la o companie de consultanță financiară, specializându-se în legislația irlandeză în domeniu. Din această postură îl cunoaște pe Tony Ryan, directorul unei mici companii de leasing aviatic, care își dorea să pună bazele unei companii aeriene.

În 1984, când Ryanair se pregătea să opereze primele zboruri, O’Leary demisionează și devine consultantul personal în materie de finațe al lui Ryan. În 1991 irlandezul este numit director adjunct al companie Ryanair, în ianuarie 1994 fiind numit CEO, funcție pe care o deține și astăzi, devenind astfel unul dintre cei mai longevivi directori executivi din istoria aviației europene.

O’Leary mai deține însă și titlul de “băiatul rău al aviației”, fiind cunoscut pentru comentariile răutăcioase pe care le-a făcut de-a lungul timpului, dar și pentru o serie de afirmații la adresa clienților care se plângeau de taxele companiei aeriene. În urmă cu câțiva ani, Ryanair era cunoscută ca o companie cu prețuri mici pentru biletele de avion, dar care taxa absolut orice greșeală a pasagerului cu tarife astronomice.

De exemplu, dacă turistul făcea formaritățile de check-in online și ajungea la aeroport fără boarding pass-ul imprimat, trebuia să achite 70 euro/persoană. Ryanair are o politică tip “toleranță zero” în cazul returnării sumei plătite pe un bilet dacă pasagerul pierde avionul sau nu mai poate călători (n.a. – politica a fost adoptată în timp și de companiile aeriene tradiționale). “Nu o să primești un refund deci fungi de-aici! Nu vrem să îți ascultăm poveștile lacrimogene! Care parte din “nu returnăm banii” nu o înțelegeți?”, spunea la un moment dat O’Leary.

Mai controversat a fost însă episodul când la un eveniment aviatic de la Paris, CEO-ul Ryanair anunța că ar vrea să lanseze curse transatlantice între Irlanda, Marea Britanie și Statele Unite ale Americii cu prețuri de la 10 euro/segment, spunând cu amuzament cp RyanAtlantic urma să aibă servicii de calitate, “dame de companie și rom” pe toată durata zborului. Ceea ce a fost o glumă a atras însă reacții negative atât din industrie, cât și din partea presei.

Însă, de puțin peste doi ani, compania – inclusiv directorul general – lucrează la schimbarea imaginii companiei și asta se traduce printr-un comportament mult mai prietenesc față de clienți. Taxele pentru “greșeli” au fost reduse drastic, operatorii Ryanair sunt disponibili prin call center, chat online (pe site-ul companie) și Twitter (n.a. – pânăc aum câțiva ani era foarte greu să găsești numărul de telefon al call center-ului, pe site-ul companiei!) și în plus compania și-a îmbunătățit imaginea prin adoptarea unor uniforme pentru angajați și schimbarea interiorului aeronavelor astfel că te trimit cu gândul la companiile tradiționale.

Bază la Timișoara, urmează Bucureștiul

Ryanair a anunțat la jumătatea lunii ianuarie că va aduce o aeronavă la Timișoara începând cu data de 1 noiembrie 2016, aeroportul bănățean devenind astfel prima bază operațională din România. Compania va opera zboruri către Berlin, Bruxelles Charleroi, Dusseldorf Weeze, Frankfurt Hahn, Londra Stansted, Milano Bergamo. Aceste zboruri pot fi deja achiziționate de pe site-ul operatorului.

Tot luna trecută, compania acuza monopolul Tarom și tarifele practicate pe zborurile București – Timișoara și anunța intenția de a opera două zboruri pe zi pe această rută, tot începând cu data de 1 noiembrie 2016. Așa cum miles.ro a scris, orarul este cunoscut, însă biletele nu au fost puse încă în vânzare.

Conform unei analize miles.ro pe orarul de zbor publicat pe site-ul companiei, corelate cu informații de la surse apropiate companiei irlandeze, Ryanair va deschide, tot din 1 noiembrie 2016, o bază și la București.

Momentul nu înseamnă neapărat lansarea unui număr foarte mare de rute noi cu plecare din capitală, însă câteva destinații noi vor fi cu siguranță anunțate, unele urmând a fi operate începând cu 1 noiembrie, altele începând cu 27 martie 2017 (orarul de vară de anul viitor).

În trecut, Ryanair a mai anunțat deschiderea de baze fără a anunța însă și multe rute noi. De exemplu, deschiderea bazei de la Bratislava (martie 2015) a însemnat aducerea unui avion pe aeroportul slovac, operarea unor rute deja existente cu acest avion și o singură rută nouă (spre Berlin) și creșterea frecvenței de zbor spre o rută deja operată – Bruxelles.

În plus, pe 17 ianuarie, o echipă a firmei care se ocupă cu recrutarea echipajului de cabină pentru Ryanair se va afla la Timișoara, în timp ce pe 19 ianuarie se vor desfășura interviuri la București. Acest lucru indică faptul că bazele românești vor beneficia de personal de bord local și că Ryanair chiar are planuri serioase pentru România.

Ryanair, de la BAC-urile TAROM la cea mai mare flotă din Europa

Embraer Bandeirante, o aeronavă micuță cu doar 15 locuri, a fost prima care a purtat logo-ul Ryanair. Se întâmpla în 1985, prima cursă operată de companie fiind între Waterford (oraș în sudul Irlandei) și Londra Gatwick. Un an mai târziu compania obținea permisiunea de a opera pe o rută pe care duopolul era deținut de Aer Lingus (compania națională irlandeză) și British Airways – Dublin – Londra. La acea vreme compania se mândrea cu faptul că are prețurile la jumătate față de concurență, tarifele pornind de la 99 lire sterline (față de 210 lire sterline), acesta fiind și primul război al prețurile declanșat de Ryanair, război în care celelalte două companii aeriene au trebui să reducă drastic tarifele.

În al treilea an de viață compania semnează un contract cu compania națională a României, TAROM, pentru închirierea a trei aeronave tip BAC 1-11 cu motoare cu reacție, anunțând imediat 15 noi rute. Cu ajutorul acestor aeronave compania irlandeză anunță cu 400% mai mulți pasageri decât în anul trecut, iar succesul său o face să închirieze încă trei astfel de aeronave de la TAROM. Compania românească asigura și piloții și mecanicii necesari operarării celor șase aeronave. BAC-urile TAROM (plus cele achiziționate pe alte canale de companie) au zburat sub emblema Ryanair până în 1994 când compania a decis să treacă la aeronave Boeing 737.

Asaltul avioanelor Boeing

Astăzi, Ryanair operează 328 de aeronave Boeing 737-800, planurile companiei fiind ca până la finalul lui 2019 să ajungă la peste 400 de aeronave.

În 2013, la evenimentul Paris Air Show, Ryanair a comandat nici mai mult, nici mai puțin de 175 de aeronave Boeing 737-800 (este singurul model pe care compania îl are în flotă), acestea urmând să intre în operare în perioada 2015-2019. Conform datelor companiei, 75 dintre acestea vor înlocui aeronave mai vechi, iar restul vor fi folosite pentru o creștere a zborurilor operate de companie în perioada menționată.

Conform datelor furnizate de Boeing, Ryanair a primit anul trecut 24 de aeronave noi, iar anul acesta numai în luna ianuarie 6 aeronave noi au zburat de la Seattle spre bazele Ryanair. Pentru 2016, compania preconizează că va primi între 30 și 40 de aeronave noi, ceea ce îi va permite să își extindă numărul bazelor din Europa, dar să și crească frecvența zborurilor pe rutele existente.

1 noiembrie 2016 nu este doar o dată de referință pentru bazele de la Timișoara și București, ci și pentru alte aeroporturi – Nuremberg și Hamburg fiind doar cele anunțate până acum. Surse din industrie spun însă că operatorul va mai anunța în perioada februarie – aprilie și alte baze europene.

Ultima comandă către Boeing a fost plasată la finalul lui 2014, când compania irlandeză  a anunțat că dorește să achiziționeze 200 de aeronave Boeing 737 MAX 200 (un nou model al producătorului american, mai economic și cu mai multe locuri), din care 100 sunt comandă fermă (urmând a fi livrate în perioda 2019-2024), iar restul sunt “pe lista de așteptare” (putând fi transformate în comandă fermă oricând).

Încercarea României, cu degetul

Ryanair a mai încercat operarea din România către o serie de destinații europene, orientându-se către aeroporturi de unde companiile cu o cotămare de piață (Tarom, Blue Air și Wizzair) nu operau la momentul respectiv.

La finalul lui 2007 oficialii companiei anunțau lansarea unei curse directe între Arad și Milano Bergamo și a unui zbor între Constanța și Pisa, începând cu 1 martie 2008.

Întrebați la acel moment dacă se gândesc și la operarea unor rute din București, oficialii companiei spuneau că nu se gândesc la acest lucru, acuzând taxele mari de pe cele două aeroporturi, Otopeni și Băneasa (aeroportul “low-cost” era utilizat de companiile Blue Air, Wizzair, MyAir și SkyEurope care operau o varietate de rute la momentul respectiv).

Numai după cinci luni cursele au fost suspendate din Arad, compania acuzând taxele de aeroport mori și lipsa suportului din partea autorităților locale. La nici doi ani distanță compania a renunțat și la ce a de-a doua cursă pe care o opera din România. Ulterior, prin 2009, operatorul a mai încercat piața românească cu zboruri din Constanța spre Bologna, Milano Bergamo și (din nou) Pisa, ultimele două rezistând până la finalul sezonului estival din 2014. În prezent compania nu mai operează nici un zbor de pe aeroportul constănțean.

În 2013, operatorul anunța realizarea unui “parteneriat strategic încheiat de companie, pe o perioadă de cinci ani” cu Aeroportul Internaţional “Transilvania” din Târgu Mureş, anunțând și lansarea de zboruri către Bruxelles şi Pisa. Cei cinci ani nu s-au scurs încă, însă parteneriatul nu a rezistat.

Rămâne de văzut care sunt anunțurile companiei în ceea ce privește piața locală. Cert este că pentru prima dată Ryanair intră destul de serios pe o piață controlată de Wizzair, Blueair și Tarom.

 

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *