ANALIZĂ: TAROM începe modernizarea flotei cu două avioane Boeing 737-800NG destul de scumpe

596 views

TAROM a anunțat „achiziția” a două aeronave noi-nouțe Boeing 737-800NG. 

O aeronavă tip Boeing 737-800NG (Next Genaration) are un preț de listă de 98,1 milioane de dolari, adică aproximativ de 8 ori peste pierderile înregistrate de compania românească în primele trei luni ale lui 2016 (rezultatele financiare pe întreg anul trecut nu au fost încă anunțate). 

Și atunci, cum a reușit compania să „achiziționeze” două astfel de aeronave noi-nouțe, proaspăt ieșite din fabrica Boeing? Păi nu le-a cumpărat, ci le-a închiriat!

Deși presa a vuit ieri seară – vineri, 5 mai 2017 – că TAROM a achiziționat aceste aeronave, nimeni nu a înțeles exact ce înseamnă comunicatul companiei, comunicat care anunță în fapt închirierea a două aeronave, nici decum cumpărarea lor (nici cu banii jos, nici în rate).

 

Ce reprezintă contractul semnat de TAROM

În titlul comunicatului se menționează că „TAROM anuntă achizitionarea a două aeronave”, iar în corpul comunicatului se explică pentru ce tip de achiziție a optat operatorul aerian „Compania TAROM (…) a semnat astăzi 05 mai contractul pentru achiziţionarea în leasing a 2  de tip Boeing 737 seria 800 NG”. (întreg comunicatul pe site-ul companiei)

Ce înseamnă asta? TAROM a preluat două aeronave Boeing 737-800NG pentru care va plăti o rată lunară, dar nicidecum aceste aeronave nu sunt acum și nu vor fi la încheierea contractului ale companiei, dacă aceasta nu plătește întreaga valoare a aeronavelor.

Companiile aeriene care nu dețin finanțele necesare de a achiziționa aeronave pot opta pentru închirierea aparatelor de la companii de leasing. TAROM a semnat un contract de închiriere pentru preluarea și utilizarea a două aeronave timp de 10 ani, în sistem dry lease (adică fără echipaj, servicii de mentenanță etc. oferite de compania de unde l-a închiriat).

În acești 10 ani compania va trebui să: 

  • achite o rată lunară pentru cele două aeronave (rata conține inclusiv dobânzi, trebuie să facă profit și compania ce le închiriază, nu!?)
  • să se îngrijească de mentenanța aeronavelor – cele mai costisitoare sunt C-Check (care se face o dată la 24 de luni sau 6000 de ore zburate pentru aeronavele închiriate de TAROM) și D-Check (o dată la 6 ani sau aproximativ 24000 de ore zburate)
  • să pună aeronavele la dispoziția companiei de leasing pentru verificări (să nu uităm că la finalul contractului, compania de leasing vrea ca aeronavele să fie predate în condiții optime pentru închirieri ulterioare)

Care sunt opțiunile TAROM  la finalul celor 10 ani de contract:

  • poate prelungi contractul de leasing și să continue să opereze aeronavele respective
  • poate returna aeronavele și opta pentru închirierea altora mai noi
  • să cumpere aceste aeronave, dar numai achitând diferența între totalul ratelor lunare plătite timp de 10 ani (mai puțin dobânzile aferente) și nivelul prețului pieței pentru aeronava respectivă

 

Unde a găsit TAROM  aeronave nou-nouțe

În timp ce majoritatea companiilor care vor să achiziționeze aeronave noi direct de la producător așteaptă și câțiva ani până la primirea primului avion (aeronavele din seria 737 ale Boeing sunt cele mai căutate și unele dintre cele mai utilizate la nivel mondial), TAROM a reușit să le cuprindă în flotă într-un timp foarte scurt de numai două-trei săptămâni de la semnarea contractului.

Norocul TAROM se numeste Air Lease Corporation, companie care în urmă cu trei săptămâni cumpăra 7 aeronave Boeing 737-800 noi-nouțe (fără măcar un singur zbor efectuat) de la compania turcă Pegasus Airlines.

Din momentul plasării comenzii până în momentul în care aeronavele trebuiau livrate, turcii s-au decis să folosească numai aeronave Airbus în flota lor și au vândut cele șapte Boeing-uri înainte ca ele să părăsească fabrica din Seattle.

Tranzacția între Pegasus și Air Lease Corporation a fost anunțată în urmă cu o lună și jumătate, pe bursa din Istanbul unde este cotată compania turcă,  cei din urmă plătind 178,7 milioane de dolari pentru toate aeronavele – nici cât două aeronave noi la preț de listă.

Deci vă dați seama ce preț își negociase Pegasus cu Boeing per aeronavă, dacă le-au vândut cu 25,5 milioane de dolari/bucată.

 

TAROM ar fi plătit 120 de milioane pe amândouă – mult sau puțin?

Conform Realitatea TV (știrea aici), TAROM  ar fi „plătit” 60 milioane de euro/aeronavă.

În total, ar fi vorba de 120 de milioane ca valoare a contractului – este un contract de leasing, nu de cumpărare!.

Asta înseamnă, un cost de 500.000 euro/lună, deci 1 milion de euro pentru ambele costuri de închiriere LUNARE.

Eu cred ca Realitatea a dat informația greșit, și că în fapt valoarea de 60 milioane este totală, deci asta înseamnă 250.000 euro/aeronavă, în total jumătate de milion de euro lunar.

Conform specialiștilor de pe un forum dedicat aviației (link aici), rata lunară pentru un Boeing 737-800NG se situează între 170.000 și 350.000 de dolari, în funcție de cât de nouă este aeronava.

Dacă TAROM  a negociat valoarea leasing-ului la 60 de milioane pentru ambele aeronave, pot spune că a făcut un deal bun.

Însă, dacă într-adevăr, valoarea menționată de postul de știri este reală și se aplică per aeronavă, atunci TAROM plătește peste prețul pieței.

 

Al doilea contract de închiriere

TAROM  nu este la primul contract de închiriere în sistem de leasing operațional. Compania a mai semnat un contract similar în 2008, pentru trei aeronave 737-800NG (același tip ca cele luate acum – foto deschidere articol).

Perioada a fost de 5 ani în acel caz, însă se pare că nu a fost un deal bun pentru companie.

S-a ajuns la un moment dat, în 2012, ca Fondul Monetar Internațional (FMI) să ceară Guvernului să restituie companiei de unde închiriase aeronavele ultimul avion tip 737-800 sau să reducă rata de chirie la nivelul pieței. (sursă)

La momentul respectiv compania nu anunțase cât plătea lunar pentru fiecare avion închiriat.

În cele din urmă TAROM  a returnat aeronava.

 

Care sunt cele două Boeing-uri 737-800NG

Numerele de înregistrare ale celor două avioane sunt TC-CRC (foto jos – credit: Huy Do) și TC-CRD.

Primul este deja asamblat și vopsit în livery-ul companiei turce Pegasus și a efectuat primele zboruri de test pe 3 și pe 4 mai, conform FlightRadar24.com. Aeronava va fi revopsită cu livery-ul TAROM în zilele viitoare și va fi livrată companiei spre finalul lunii mai.

Cea de-a doua aeronavă se pregătește să iasă din linia de asamblare Boeing și să își efectueze primele zboruri de test, după care va fi și ea vopsită și trimisă la București.

Pegasus Airlines este o companie low cost și aeronavele fuseseră comandate cu o configurație de 189 locuri (Ryanair are același număr de scaune pe 737-800NG pe care le folosește).

Rămâne de văzut dacă TAROM păstrează această configurație și va folosi aeronavele pentru zborurile charter din această vară, urmând să le reconfiguzere mai târziu în două clase – Economy și Business.

 

Primul pas spre reînoirea flotei!?

Închirierea celor două Boeing-uri 737-800NG ar putea însemna începerea proiectului de reînoire a flotei.

În momentul de față are în flotă aeronave cu o medie de vârstă de aproape 17 ani:

  • 4x Boeing 737-700
  • 4x Boeing 737-300
  • 4x Airbus A318
  • 7x ATR-42
  • 2x  ATR-72

Problema TAROM nu va putea fi rezolvată cu doar aceste două aeronave și nici cu alte două pe care compania le mai vrea până la finalul anului pentru zboruri spre New York și Beijing.

Pe termen scurt operatorul aerian a rezolvat doar problema charterelor pe care le va opera pe vară (și teoretic cele care aduc profit în comparație cu rutele operate în mod normal).

Pe termen mediu, pentru a face față expansiunii companiilor WizzAir și BlueAir pe piața românească TAROM ar mai avea nevoie de o nouă strategie de devoltare și comercială și de un minimum 7-8 aeronave în plus pentru a crește portofoliul de rute și a le face profitabile acum, cât petrolul (deci și kerosenul) sunt la prețuri mult mai mici ca în urmă cu 10 ani.

Pe termen lung, TAROM are nevoie de un investitor strategic.

Rămâne de văzut…

 

 

Sursă foto deschidere articol