INFOGRAFIC: Etihad Regional, prima extindere notabilă a unei comanii emirate în imperiul aviației europene

1530 views

Etihad, compania națională a Emiratelor Arabe Unite, a anunțat la începutul săptămânii achiziționarea unui pachet de 33,3% din micuța companie elvețiană Darwin Airlines și transformarea acesteia în Etihad Regional.

Întreaga flotă a Darwin urmează să fie rebrănduită, însă va păstra însemnele companiei-mamă sub forma “Operated by Darwin Airlines”, ca și în cazul altor companii europene regionale care au fost achiziționate de companii mai mari (de exemplu, unele zboruri regionale KLM poartă însemnele “Operated by KLM CityHopper”).

Astfel, brandul Etihad (Regional) va ajunge să fie vizibil în peste 20 de aeroporturi secundare din Europa, printre care Bordeaux, Nantes, Marsilia, Toulouse, Biaritz, Valencia, Ancona, Tirana, Leipzig, Florența, Torino, Linz, Graz și altele.

Dacă ne uităm la harta rutelor operate de noul Etihad Regional, observăm că majoritatea zborurilor sunt dinspre orașe mici – prea mici pentru a avea un zbor direct către Abu Dhabi cu Etihad – spre principalele aeroporturi europene deservite de Etihad și partenerii săi, acestea fiind în Elveția și Germania.

Rețeau de zboruri a Etihad Regional (operated by Darwin Airlines)

Astfel, noua companie, Etihad Regional, va avea sarcina de a aduce pasageri pentru cursele spre Emirate cu plecare din Geneva și Zurich în principal, dar și Paris și Amsterdam în plan secundar.

Air Berlin și Air Serbia vor fi responsabile pentru a aduce la Berlin și Duseldorf, respectiv la Belgrad pasageri din toată Europa, pentru ca apoi ei să călătorească, direct, spre Abu Dhabi.

Etihad operează câte un zbor pe zi de la Abu Dhabi către Geneva, Dusseldorf (se mai adaugă unul operat de Air Berlin), Paris, Amsterdam, Milano și Belgrad, iar din aprilie 2014 va inaugural și prima cursă spre Zurich.

Zboruri Etihad din Abu Dhabi spre Europa

La Roma, singurul oraș din rețeau de aeroporturi principale unde Etihad nu operează un zbor direct, compania se bazează pe partenerul Alitalia, care operează câte patru zboruri pe săptămână spre Abu Dhabi.

Orientarea Etihad către cele două dintre principalele “hub-uri” ale aviației europene – Germania și Elveția, este clar și un atac la supremația companiilor Lufthansa și Swiss.

Bucureștiul, conectat via Berlin, Paris, Roma și Amsterdam

În momentul de față, românii pot zbura la Abu Dhabi – prin rețeaua partenerilor lui Etihad:

  • via Berlin, ambele zboruri fiind operate de Air Berlin
  • via Paris (Air France), zborul spre Abu Dhabi fiind operat de Etihad
  • via Amsterdam (KLM), zborul spre Abu Dhabi fiind operat de Etihad.

Însă, aceste zboruri nu sunt printre cele mai scurte, rutele cele mai bune fiind zborurile directe către Dubai (TAROM, FlyDubai și Wizzair) și apoi transfer auto către Abu Dhabi. Mai există și alternativa Turkish Airlines, prin Istanbul, însă prețurile pentru această rută sunt printre cele mai piperate.

După achiziția a 49% din fostul operator național al Serbiei și rebrănduirea acestuia în Air Serbia (!), Etihad va conecta multe dintre orașele europene cu zborul său zilnic Belgrad – Abu Dhabi.

Odată cu rebrandingul, Air Serbia a început să opereze și patru zboruri săptămânale între Belgrad și București, însă orarul curselor nu permite conectarea pasagerilor cu zborul din/spre Emiratele Arabe Unite.

Așadar, Bucureștiul rămâne oarecum în afara rețelei regionale pe care încearcă Etihad să o realizeze în Europa, însă poate acest lucru se va schimba în viitorul apropiat.

Achiziții pe mai multe continente

Mișcarea Etihad, de a achiționa o parte din Darwin Airlines, vine după aproape trei ani în care compania emirată a cumpărat diverse participațiuni în mai multe companii aeriene. În Europa, compania deține 20% din Air Berlin, 49% din Air Serbia și 3% în compania irlandeză Air Lingus.

În afara bătrânului continent, emirații au 40% din Air Seychelles, 24% din operatorul indian Jet Airways și 19,9% din Virgin Australia.

Deși pare un conglomerat de companii fără nici o conexiune între ele, există totuși un punct comun: Abu Dhabi, hub-ul companiei Etihad, unde toate aceste companii se întâlnesc.

“Acesta este un pas înainte pentru Etihad Airways. Cu ajutorul noului nostru partener, Darwin Airlines, lansăm o nouă abordare pentru dezvoltarea rețelei de zboruri la nivel global. Călătorii europeni, din mult mai multe orașe mai mici, vor avea acum acces la rețeaua de destinații internaționale operate din Abu Dhabi, conexiunile fiind asigurate de aeronave purtând brandul Etihad!”, a declarat într-o conferință de presă James Hogan, președintele și CEO-ul Etihad Airways. (video BBC)

Fără Etihad Regional și Air Serbia, compania emirată nu putea să se extindă în Europa, în primul rând din cauza lipsei parteneriatului OpenSky între Emiratele Arabe Unite și Europa. Parteneriatul nu va fi oricum semnat în viitorul apropiat, acesta nefiind în interesul companiilor aeriene europene, care ar putea pierde pasageri foarte mulți pe cursele spre Orientul Mijlociu, Africa de Vest, Asia și Oceania.

Rămâne de văzut care sunt pașii ulteriori pe care-i va face Etihad, în cazul celor două companii mici pe care le controlează în Europa. Cert este că strategia este interesantă și ar putea da roade…

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *