Dubai – orașul născut din nisip (episodul 1)

1990 views

airclicks-harta-emiratele-arabe-unite

Briefing

Emiratele Arabe Unite nu m-au atras niciodată ca destinație turistică, nici măcar în timpul iernii când în România vine vâjul cel mare.

Am cumpărat biletele de avion cu aproape 12 luni înainte, dintr-un impuls pe care nu mi l-am explicat, era cât pe ce să anulez călătoria, însă până la urmă am plecat spre Dubai.

După o săptămână acolo, m-aș întoarce și mâine! Îți spun de ce în câteva episoade pe acest blog.

 

Report

Decizia

Dubaiul, și în general Emiratele Arabe Unite, nu a fost pe lista priorităților când a avenit vorba de programarea unei vacanțe. Am prieteni care au fost acolo de mai multe ori, am auzit mulți oameni în jurul meu că merg la Dubai (unii chiar în low season, vara, când cele 50 de grade Celsius te aruncă din mall în mall!), însă de fiecare dată când citeam ghidul turistic și puneam în balanță alte destinații, Dubaiul era mereu pierzător.

În februarie 2014, când TAROM anunța o promoție cu toate zborurile la 99 euro, din instinct am căutat să verific dacă acest preț infim se aplică și pentru zborurile spre Dubai (cel puțin promoția așa trâmbița!). În momentul în care am văzut cu ochii mei minunea, am făcut o rezervare fără să mă gândesc că voi achiziționa biletele, însă într-un final mi-am zis, “ce naiba, hai să le iau și mai văd eu pe urmă!”. rezervarea era pentru mijlocul lui ianuarie 2016.

Știam ce vroiam să fac: să mă cațăr în cea mai înaltă clădire din lume (Burj Khalifa), să stau la plajă în ianuarie, să mă bucure de un parc de distracții acvatic și să fac o incursiune în deșert! le-am făcut pe toate și încă altele în plus!

Dubai, pe scurt

Dubaiul și-a construit o imagine de oraș care pare dominat de conceptul “cu cât mai mare, cu atât mai bine” – aici se află (cel puțin pentru moment) cea mai înaltă clădire din lume (Burj Khalifa), cel mai înalt hotel din lume (JW Marriott Marquis Dubai), ce mai mare insulă artificală din lume (The Palm Jumeirah) și cel mai mare mall din lume (Dubai Mall).

În urmă cu 40 de ani Dubaiul era un simplu sat de pescari, iar apoi un loc al căutătorilor de perle, apoi, cu puțin petrol și cu mult ajutor din partea Emiratului vecin, Abu Dhabi (mult mai bogat în “aur negru”), a început să se transforme într-un oraș, ajungând astăzi să poată fi considerat “a opta minune a lumii” și pe bună dreptate! 

ico-airclicks-cum-ajungiCum ajungi

Indiferent ce companie aeriană alegi, trebuie să te pregătești pentru un zbor destul de lung, cu o durată medie între cinci și șase ore, acesta fiind cel mai lung zbor direct cu plecare din România. Până acum câțiva ani zborurile erau mai scurte, durând în jur de patru ore, însă din cauza conflictelor din Orientul Mijlociu, aeronavele evitând spațiul aerian al  Siriei și Irakului.

Astfel, după decolarea de la București vei trece peste litoralul bulgăresc, vei survola Istanbulul, apoi aeronava taie Turcia spre sud (costa Antalyei), zboară peste Mediterană, intră puțin deasupra Egiptului și apoi travereseaza Golful Suez, Golful Aqaba și o ține drept pe deasupra intinsei Arabiei Saudite până la Dubai.

O chestie oarecum amuzantă este că distanțele nu par foarte mari dacă urmărești harta afișată pe monitoarele din aeronavă, dar de exemplu, numai traversarea Arabiei Saudite durează aproximativ două ore. Însă, este o experiență de neuitat, mai ales dacă prinzi un cer ultra-senin, așa cum am prins eu pe zborul de dus – acest lucru îți oferă o perspectivă impresionantă asupra marelui deșert saudit, putând să vezi solul în cele mai mici detalii pâna la liniile dunelor de nisip și mici pâlcuri de plante ici-colo.

Așadar, îmbracăte confortabil pentru acest drum și savurează peisajele pe care le poți admira de la fereastra avionului! Până la urmă orele petrecute în zbor nu ți se vor mai părea atât de rele!

Trei companii aeriene operează zboruri directe între România și Emiratele Arabe Unite.

TAROM și FlyDubai (divizia low cost a operatorului Emirates) operează zboruri directe între București și aeroportul principal, Dubai International Airport.

TAROM operează în sezonul estival (aprilie-octombrie) o singură cursă pe săptămână, în fiecare sâmbătă, folosind de regulă un avion wide-body (destinat curselor de lung curier) Airbus 310. Însă, probabil în funcție de numărul de pasageri de pe cursă, se mai operează schimbări. Eu de exemplu am zburat la dus cu un Boeing 737-700, iar la retur cu Airbus 310.

FlyDubai operează în prezent cinci zboruri pe săptămână, iar în perioada verii va mai adăuga încă unul.

Compania low-cost Wizzair are, în funcție de sezon, două-trei zboruri săptămânale cu plecare din București și unul-două zboruri cu plecare din Cluj Napoca, fiind singura companie care leagă două orașe de la noi de Emirate. Însă, Wizzair folosește noul aeroport al Dubaiului, Dubai World Central (DWC)/Al Maktoum International Airport care nu poate fi numit chiar unul secundar – aeroportul este în expansiune și planurile este să devină cel mai mare aeroport din lume (tipic pentru Dubai, da?!).

Deși călătoresc și cu Wizzair m-aș gândi de două ori înainte de a zbura cu ei spre Dubai – spațiul pentru picioare este foarte mic și scaunele nu se pot înclina (vin din fabrică fără acest mecanism), deci confortul nu este tocmai asigurat pentru un zbor destul de lung. Știu, există acele rânduri de la ieșirile de urgență, cu mai mult spațiu, dar scaunele tot nu mi se par suficient de confortabile pentru un astfel de zbor.

ico-airclicks-cand-sa-mergiCând să mergi

În Dubai este cald tot timpul anului, decembrie fiind considerată cea mai friguroasă lună din an, iar Ianuarie fiind considerată lună de primăvară. Eu am prins temperaturi de 24-28 de grade în timpul zilei, perfecte pentru plajă și bălăceală la parcuri acvatice (vă povestesc despre aceste aventuri în articolele viitoare din serialul dedicat Emiratelor Arabe Unite!).

Cea mai bună perioadă este octombrie-aprilie, pentru că în perioada mai-septembrie temperaturile ajung și la 50 de grade celsius și ideea de a sta în aer liber nu e neapărat cea mai bună!

Greșeala pe care am făcut-o eu a fost că am rezervat biletele – cum spuneam, dintr-un impuls greu de explicat – fix pentru una din perioadele cele mai aglomerate din punct de vedere turistic și fără să verific mai întâi tarifele la cazare! Ianuarie este luna cumpărăturilor la Dubai, perioada cu cele mai mari reduceri din an, când de întâmplă Dubai Shopping Festival. Ca atare prețurile la cazare ajung să fie exorbitante!

Cazarea în Dubai nu este ieftină deloc, iar dacă vrei o călătorie cu buget redus, pregătește-te să stai la hoteluri de 3* care nu sunt tocmai “de vis”.

Sfatul meu este ca pentru o experiență extravagantă să încerci să pui mai mulți bani de-o parte pentru cazare și stai măcar la un hotel de 4* dintr-o zonă nouă a orașului! Voi face în următorul articol o serie de recomandări!

ico-airclicks-transportTransportul în Dubai

Spuneam mai sus că din avion, uitându-te pe hartă, distanțele par relativ mici. Această relativitate se aplică și Dubaiului care este mai degrabă un megalopolis, fiind o înșiruire de orașe (ghidurile turistice le numesc cartiere/zone, însă vă spun eu că sunt mai mult orașe) pe o distanță totală de aproximativ 40km (asta dacă luăm în calcul numai distanța coastei de la începutul zonei Deira – în extrema estică o orașului, până la IBN Batuta Mall situat la extremitatea vestică).

Așadar, dacă hotelul unde te cazezi nu este foarte aprope de o stație de metrou, taxiul și Uber rămân cele mai bune mijloace de transport. Și acum să vă povestesc despre costurile pe care le presupune transportul.

TRANSPORTUL ÎN COMUN. O să spun de la bun început că nu am folosit rețeau de autobuze locale (ghidurile o dau ca fiind destul de extinsă, însă într-un megalopolis aflat în plină expansiune stațiile sunt mutate uneori sau prost semnalizate). Metroul are două linii cu un total de 47 de stații și totalizând 70 de kilometri.

Linia roșie (paralelă cu țărmul Dubaiului) cuprinde majoritatea obiectivelor importante din noul Dubai: Dubai Marina, Mall of Emirates, Bujr Khalifa/Dubai Mall, Deira City Center și aeroportul internațional (cu opriri la Terminalele 1 și 3).

A doua linie, cea verde este mai scurtă și în principal deservește zonele vechi ale Dubaiului – Bur Dubai, Deira și Al Qusais. Ah, și metroul este unul suspendat pe un pod construit special pentru el și este 100% automat (nu are mecanic!).

Dubai mai are și o linie de tramvai cu 11 stații care acoperă zonele rezidențiale și turistice Jumeirah/Dubai Marina.

Dacă la sosire am luat un taxi până la hotel (am stat în Dubai la trei hoteluri, detalii în următorul articol), la retur, când am plecat de la hotelul situat în zona Dubai Marina/Jumeirha The Walk am decis să testăm transportul în comun: în două minute eram în stația de tramvai pe care l-am luat doar pentru o stație (nu, distanța nu era de mers pe jos cu trollerul de 25kg după mine!), apoi am trecut la metrou și am mers până la aeroport aproximativ… o oră!

Pentru a utiliza transportul în comun ai nevoie fie de un bilet (carton) fie de un card reîncărcabil – NOL Card, care vin în două variante: Silver și Gold. Plătești 25 dirhami (aproximativ 27 lei) și ai un credit de 19 dirhami (6 este tariful pentru card). Prețul călătoriei se stabilește în funcție de zona în care începe călătoria și zona unde se termină aceasta, rețeau de transport fiind împărțită în șapte zone, tramvaiul și metroul traversând patru dintre acestea, însă doar trei sunt zonele în care sunt obiective turistice.

Cu NOL Silver card, o călătorie care începe și se termină în aceași zonă este 3 dirhami (3,3 lei), una care începe într-o zonă și se termină în următoarea este 5 dirhami (5,5 lei), iar una care tranzitează trei zone adiacente 7,5 dirhami (8,25 lei). Dacă optezi pentru bilete separate (câte o călătorie) prețurile sunt cu 50% mai mari, deci nu se merită! Iar dacă alegi NOL Gold prețurile se dublează, dar ai acces la Clasa Gold din garniturile de metrou – jumătate din primul sau ultimul vagon al garniturii de tren (în funcție de direcția de mers!). Aici există scaune de piele și, din cauza prețurilor, zona nu este aglomerată! În plus, poți vedea Dubaiul de la un capăt la celălalt fără ca imaginea să fie alterată de mulțime! 🙂

Mai multe detalii despre NOL Card găsiți pe site-ul regiei de transport în comun a Dubaiului – www.nol.ae.

icon-airclicks-tipsAIRCLICKS TIPS. Ia o cartelă NOL Gold și fă un tur suspendat al Dubaiului! Îmbarcă-te la Union Station și coboară la stația Dubai Marina, acestea fiind stațiile între care poți vedea tot ce e interesant! Încearcă același tur de două ori: pe timp de zi, și pe timp de noapte ca să vezi Dubaiul în toată splendoarea sa! Ai nevoie de 30 dirhami pentru ambele călătorii, deci când achiziționezi NOL Gold Card vei plăti în total 36 dirhami. pentru restul deplasărilor ia un Silver Card!

TAXI ȘI UBER. Localnicii (emirații) și majoritatea turiștilor folosesc taxiurile ca mijloc de transport în comun. Emiratele Arabe Unite este țara în care e suficient să ieși în stradă că sigur e un taxi care te așteaptă acolo. La mall-uri de exemplu, există stații speciale de taxiuri cu zeci de mașini – mai ceva ca la marile aeroporturi din lume! Taxiul în Emirate este ieftin în comparație cu țările din Vest, dar e și normal dat fiind faptul că aici petrolul e mai ieftin ca apa! 🙂

Tariful per kilometru este în principiu 1,6 dirhami (1,75 lei), iar pornirea 5 dirhami (,5, lei). Pornirea este mai scumpă dacă luați un taxi din/spre aeroport, iar prețul per kilometru poate ajunge la 2,6 dirhami dacă folosiți taxiul după miezul nopții.

Spre deosebire de București, unde unii taximetriști încearcă să te ocolească puțin dacă văd că nu știi orașul destul de bine, în Emirate toți încearcă să te ducă pe drumul cel mai scurt sau cel mai lipsit de trafic. În Emirate, taximetriștii nu se ghidează după străzi, ci după zone/obiective/clădiri, așadar dacă vrei să ajungi undeva nu te apuca să spui nume de străzi că s-ar putea ca șoferul să-ți spună că nu știe unde este adresa. De exemplu, pentru a ajunge la un hotel spune mai întâi zona (Dubai Marina, de exemplu) și apoi numele hotelului.

O singură dată taximetristul a deviat de la traseu, dar asta din vina mea, pentru că am indicat corect zona, dar am spus greșit un obiectiv turistic.

Cealaltă opțiune este Uber, foarte dezvoltat în Emirate. L-am folosit o dată în Dubai și de două ori în Abu Dhabi. În Dubai l-am avut șofer pe foarte amabilul Muhammad care a venit cu un Lincoln MKS 2015, în timp ce în Abu Dhabi am călătorit cu o Toyata Camry și cu o Toyota Previa X, puțin mai vechi și nu chiar “deluxe” precum Lincolnul 🙂

Într-o săptămână în Emirate, fără a face efortul de a utiliza mijloacele de transport în comun, am cheltuit în jur de 150 de euro pe taxiuri și Uber. Nu este o sumă mare dacă sunteți în minim doi și dacă luați în calcul rapiditatea serviciului și comfortul!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *